rozynn

rozynn

Followers

Search This Blog

precious moment

Daisypath Anniversary tickers

Monday, November 22, 2010

minyak wangi...ooo....minyak wangi

Korang mesti suka minyak wangi kan???macam aku la juga…suka sangat ngan minyak wangi…tak kisah la apa jenama. Murah ker, mahal ker janji minyak wangi tu rasa best jer di hidu aku ngap beli dan pakai…

Tapi korang tau tak perbezaan jenis2 haruman yang korang pakai tu??maksud aku kan selalunya bila kita beli minyak wangi konfom la ada tulis kat botol tu Eau de Parfum or Eau de Toilette kan???erm…jom kita amik note tentang tu…pas ni senang la kita nak buat pilihan kan….




* Perfume’, juga dipanggil ekstrak atau ‘extrait perfume’, mengandungi 15-40% pati. Ia merupakan perfume yg paling asli dan oleh itu harganya adalah yg paling mahal.


* Eau de parfum’, mengandungi 7-15% pati. Ini merupakan jenis yang paling popular dan banyak digunakan. Baunya tahan lama dan kebiasaannya murah sedikit daripada ‘extrait perfume’.


* ‘Eau de toilette‘, mengandungi 1-6% pati. Baunya lebih ‘light’ dan kurang tahan lama berbanding ‘Eau de parfum’. Pada asalnya ia direka sebagai ‘body splash’ untuk menyegarkan bau tubuh badan di waktu pagi.


* ‘Eau de cologne’, adalah sama seperti ‘Eau de toilette’. Cuma pada asalnya ‘Eau de cologne’ adalah ramuan campuran wangian segar dengan minyak citrus, yang dipopularkan oleh Napoleon.


* After shave‘, mengandungi pati yg paling sedikit berbanding dengan yg lain.



p/s : selalunya aku pakai Johnson & Johnson punya cologne jer…hahahaha…nak trip2 baby gik…hihihi

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...