rozynn

rozynn

Followers

Search This Blog

precious moment

Daisypath Anniversary tickers

Monday, April 12, 2010

ambuyat



ikan rebus ni satu kemestian bila kita nak mkn ambuyat


ni pula satu kemestian gak sebab tanpa air cicah ni ambuyat rasa x sedap tau...hehehehe...cicah ni dibuat dari air ikan rebus tadi dicampur pula ngan limau sikit belacan n lada....



ni la rupa ambuyat klu nak tau...mcm gam kan???pernah dulu kawan babah aku tnya "mr. hussin why their eating gum???" hahahaha...dia pggl ni gam sebab dia x tau ni la yg kami pggl ambuyat....




menu yang simple tapi mampu buat kami sekeluarga makan dengan seleranya...sebab lama x makan masakan mummy kan...hehehehe


pelikkan bunyinyer...hahahaha...ambuyat ni makanan tradisional orang brunei tau...kan aku ada kacukan darah brunei ni..ambuyat ni dari sagu kalau sapa2 yg x tau...ahad lepas terlintas dalam hati aku nak sangat makan ambuyat tau...so mummy aku pun kata dia nak buat ambuyat ni...punya la hepi sakan aku bila mummy offer nak masak tengahri tu...bukan sebab aku malas tau...tp sebab lama x makan masakan mummy...lagipun aku bukannya tau cara adunan yang betul pasal ambuyat ni...mummy jer yang tahu..erm kami plan ujung minggu karang nak bawa famili sebelah mummy makan ramai2 ambuyat ni walaupun famili sebebalh mummy ni dusun tapi pandai tau makan ambuyat ni...teringat gak dengan arwah nenek sebelah babah sebab nenek tu suka sangat kalau kita cakap nak makan ambuyat ni..so...ada rasa nak cuba x??tapi aku rasa sapa2 yang boleh terima rasa ambuyat ni konfom orang tu akan aku anggap hebat tau sebab majoriti orang bukan brunei ni x tau pun mkn ambuyat...tp bila da jumpa orang bukan brunei makan ambuyat ni tu yang buat aku respek abis tu...hehehehehe
k la abis entry pasal ambuyat...nti kita wat entry pasal makanan tradisional lain pula k...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...