rozynn

rozynn

Followers

Search This Blog

precious moment

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, October 23, 2011

agar - agar laut

pernah makan agar - agar laut tak korang???ekceli kan aku pandai makan makanan ni bila ofis kami aritu ada buat rumah terbuka sempena hari raya aritu...sedap tau...


nak dijadikan cerita aku siap kol cik Ain kami yang comel loteh tu sebab nakkan resepi agar - agar laut ni...hahaha...semangat nak makan kan resepi nya tak tau..hahaha...nasib baik ada cik Ain kita yang expert bab - bab agar - agar laut ni...hihihi..thanks Ain...


jom aku kongsikan resepi untuk agar - agar laut ni yer...


bahan bahan yang diperlukan :

1 ikat agar- agar laut ( ntah la kalau aku yang silap tapi rupanya ada dua jenis agar - agar laut ni...ada yang kolor coklat n hijau...aku amik yang hijau sebab coklat da abis d pasar masa tu )

3 ulas bawang merah ( ikut suka )

sikit hali ( saja aku letak halia kunun nak buat kelainan sikit dalam masakan...hihihi )

mangga muda ( ikut suka korang juga )

lada padi ( pun ikut suka )

limau ( pun ikut suka juga )

garam

ajinomoto

* suma pun ikut suka korang juga...malar ikut suka jerrrrr....hahahahahaha


cara - cara nya :

cuci agar - agar laut tu...pas tu kan korang celup or rebus agar - agar tu ngan air panas...oppppsss....bab ni jan rendam or masak lama - lama ok...sebab nanti agar - agar tu lembut sangat konfom korang nak leh nak makan sebab ikut kata cik Ain kita kan kalau sederhana keras tu lebih sedap...hahahaha...len macam jak bunyi kan...ok...ok...focus...focus...

pas tu kan korang cincang - cincangkan mangga..hiris - hiriskan bawang merah n halia tu...then masukkan lada...garam...ajinomoto dan seangkatan dengannya...then gaul sampai rata dan pas tu...apa gik...makan la.....hihihihi....


ok untuk bukti yang aku berjaya buat agar -agar laut ni...sila la tengok piccas ni yer.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...