rozynn

rozynn

Followers

Search This Blog

precious moment

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 30, 2012

PESTA KAAMATAN 2012


da puas tengok tak???cantikkan??
ni la kazen sebelah mummy saya...nama dia Petronella Parnama....umur di rahsiakan...hik.hik.hik...
sebenarnya my kazen ni adalah salah satu peserta UNDUK NGADAU untuk tahun 2012 ni...
tahun lepas pun dia ada ikut gak tau tapi masa tu bukan rezeki dia untuk ikut peringkat negeri...aku rasa aku ada bercerita tentang dia ni di entry - entry aku yang lepas...
well sekarang ni dia ada kat KDCA untuk pertandingan UNDUK NGADAU mewakili Daerah Kecil Tungku..kira sekarang ni dia Miss Tungku la..hihi...so for you my kazen yang cun melecun GUD LUCK YA...
aku dapat gambar dia before pertandingan ni kat FB dia, so korang kalau nak tahu perkembangan Pesta Kaamatan di KDCA tu rajin - rajin la tengok FB "david aramaitii " ya...sebab suma perkembangan tentang pesta ni beliau updatekan kat sana...sori la yek sebab aku amik tanpa kebenaran mana - mana pihak...iyer la cadang nak amik gambar dia sendiri tapi aku n family tak dapat nak join sebab masing - masing tak dapat bercuti..hihii...

korang tau tak apa tu PESTA KAAMATAN???

mesti ada yang tau, tapi mungkin ada gak yang masi kabur - kabur pasal pesta ni kan???

jom belajar sejarah paling ringkas dari aku pasal PESTA KAAMATAN ni...

Pesta Kaamatan ni atau dalam bahasa Kadazan "Magavau" ni merupakan upacara khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi...

perayaan ni biasanya diadakan selepas selesai menuai padi...

acara yang biasanya menjadi tarikan dalam perayaan pesta kaamatan ni ialah "UNDUK NGADAU" yang mempamerkan pakaian tradisi mengikut etnik...

menurut Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah ( KDCA ), kadazandusun merujuk kepada 41 etnik

hurmmm...panjang sangat kan sejarah ni...sebab tu la aku selalu jer tak pass bab - bab sejarah ni..hihi..
kalau korang nak tahu secara terperinci pasal kebudayaan suku kaum di Sabah ni korang google jer la yek....

so buat suma rakyat Sabah

KOTOBIAN TADAU TAGAZO DO KAAMATAN

p/s : aku dapat info tentang pesta kaamatan ni pun dari pakcik google gak...hihi...sayang ketat - ketat ngan pakcik google...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...